In de trainingen, workshops en lezingen neem ik je mee in kunstonderwijs en kunstzinnig onderwijs vanuit verschillende gezichtspunten en accenten. Ik verbind inhoud, vorm en de pedagogische opdracht vanuit ervaringen en het werken met de kinderen.
Ben je op zoek naar maatwerk, wil je dat ik aansluit bij een thema of een zijpad bewandel? Wil je samen verdwalen of inhoudelijk vormgeven aan een nieuw trainingstraject of professionalisering van leraren of kunstvakdocenten? Neem gerust contact op.
Pedagogisch-didactisch
Muzisch Meesterschap
Muzisch Meesterschap is een visie op (kunst)onderwijs waarbij de kunsten en de pedagogische opdracht van het onderwijs met elkaar worden verbonden. De muzisch activiteiten vertellen, spelen, maken en delen vormen de basis van onderwijs dat het kind helpt om een helder denken, een warm voelen en een sterke wil te ontwikkelen. Lees meer..
Pedagogische Onderwijsrituelen
Pedagogische onderwijsrituelen kunnen helpen om de gemeenschap van de school te versterken.
Lees meer..
Het muzische kind
Elke leraar weet dat de resultaten uit taal- en rekentoetsen maar een klein deel vertellen van hoe een kind zich als mens ontwikkelt. Als leraar weet je welk kind fantasierijk is, welk kind doorzettingsvermogen heeft of zich bekommert om de ander. Je weet welk kind enorme stappen heeft gezet in het tonen van moed of geduld.
De manier waarop een kind zich laat zien tijdens muzische activiteiten zoals vertellen, spelen en maken kan het beeld van een kind en zijn ontwikkeling vergroten en inzichtelijk maken.
Kunst en (persoons)vorming/ subjectificatie
Wat maakt dat kunst en een kunstzinnige manier van onderwijzen nou juist zo geschikt om persoonsvorming mogelijk te maken?
We onderzoeken wat er wordt verstaan onder persoonsvorming/ subjectificatie en de rol die de kunsten daarbij kunnen spelen.
Didactisch
Trainingen Procesgerichte Didactiek
De procesgerichte didactiek helpt leraren en kunstvakdocenten om het creatieve proces bij leerlingen te begeleiden en om de creativiteit van leerlingen en jezelf te vergroten. Tijdens deze training gaan we dieper in op de balans tussen ambachtelijk werken en vrije expressie. Daarnaast komt ook de betekenisvolle opdracht aan bod waarmee je kinderen zowel vrijheid als duidelijke spelregels en succescriteria kunt geven voor hun creatieve werk.
Muzisch werken in het onderwijs
In deze training krijg je inzicht in de manier waarop je met behulp van de muzische activiteiten (vertellen, spelen en maken) binnen je onderwijs ruimte kunt maken voor de pedagogische opdracht van het onderwijs.
Inhoudelijk
Muziek
Praktische en inhoudelijk workshops en trainingen over muziek op de basisschool. Procesgerichte muzieklessen, aanleren van liedjes, energizers en muziekspelletjes en grafische notatie.
Multimediakunst
Het werken met creatieve en kunstzinnige opdrachten kan bijdragen aan gezonder gebruik van multimedia. Je helpt kinderen om technologie als middel in te zetten om hun eigen creativiteit vorm te geven. Kinderen blijven baas over de apparaten in plaats van andersom, creƫren in plaats van consumeren.
In trainingen over multimediakunst ga je aan de slag met bijvoorbeeld fotografie, stop-motion, greenscreen en film.
Multimediakunst zonder beeldschermen
Met behulp van zes digitaal/analoge bouwstenen zoals licht, ritme en patronen, kleur, energie en beweging leer je hoe je met analoge middelen indirect kunt werken aan digitale vaardigheden en computational thinking.
Ontwikkelkaarten (i.s.m. Rozet en Gigant)
Met behulp van een doosje met talloze ontwikkelkaarten krijg je zicht en zin in kunstzinnige leerlijnen op school. De kaarten bieden kennis over de leerdoelen en bevatten tal van inspirerende tips om zelf aan de slag te gaan met verschillende kunstdisciplines zoals muziek, beelden, drama, dans en taal.