Cursus Muzisch Meesterschap

De kunsten openen vensters en houden ons spiegels voor

Ben je leraar of kunstvakdocent? Kun je wel wat inspiratie en creativiteit gebruiken? Wil je meer verwondering en bezieling in je onderwijs?
Of ben je nieuwsgierig naar de manier waarop de kunsten kunnen bijdragen aan de pedagogische opdracht van de school? Dan is deze cursus iets voor jou!

In vier bijeenkomsten gaan we aan de hand van de muzische activiteiten vertellen, spelen, maken en delen op zoek naar inspiratie voor in de klas. We werken daarbij vanuit de pedagogisch-didactische driehoek, dat wil zeggen dat we onze blik richten op onszelf als leraar, het kind en de lesstof. Muzisch Meesterschap combineert de kracht van de kunsten met inzichten uit de onderwijspedagogiek.

‘Lesgeven is mijn grootste kunstwerk’
Joseph Beuys

Iedereen kan vertellen, spelen, maken en delen: iedereen is een kunstenaar!
Voor kinderen bieden deze activiteiten rijke ontwikkelingsmogelijkheden om spelenderwijs creativiteit te ontwikkelen, samen te werken en de wereld en zichzelf te ontdekken.

Tijdens deze cursus komt aan bod:

  • In elke bijeenkomst staat één van de vier muzische activiteiten centraal.
  • Je krijgt handvatten en tips om met het muzische vertellen, spelen, maken en delen je onderwijspraktijk te verrijken.
  • Je onderzoekt hoe je in je onderwijs een vormende en pedagogische ruimte kunt maken waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen in denken, voelen en willen.

Voor wie: leraren en kunstvakdocenten die werken in het basisonderwijs
Data: volgt
Tijd: volgt
Plaats: volgt
Kosten: volgt

Achtergrondinformatie


De cursus wordt gegeven door Michiel Bos. Hij werkt sinds 2002 in het cultuuronderwijs en geeft muziek-, film- en multimedialessen in het basisonderwijs. Daarnaast is hij trainer/coach en begeleidt hij scholen met het versterken van de kunsten in het curriculum.

Muzische Meesterschap is wereldgericht onderwijs, dat wil zeggen dat de kennis en vaardigheden aanleiding vormen om te vertellen, spelen, maken en te delen. In het werken vanuit ‘de zaak’ vormen we onszelf en nodigen we de kinderen uit hetzelfde te doen. Hiermee wordt subjectificatie of persoonsvorming zichtbaar en voelbaar.

Muzisch Meesterschap combineert Muzische Professionalisering van Bart van Rosmalen, inzichten uit de wijsgerige pedagogiek (o.a. Gert Biesta, Jan Masschelein, Maarten Simons, Philippe Meirieu) en kunstenaars zoals Joseph Beuys en Andrei Tarkovsky.