over

Hoe kunnen we de kinderen de wereld laten begrijpen maar ook gegrepen laten worden door de wereld? Hoe kunnen we onderwijs ontwikkelen en geven waarbij de didactiek en de inhoud verbonden zijn met de pedagogische, opvoedende opdracht van het onderwijs?
Misschien zijn dit wel de vragen die mij de afgelopen jaren het meest hebben bezig gehouden. Om deze vragen te onderzoeken ga ik te rade bij onder andere de wijsgerige pedagogiek, de kunsten, de natuur en de manier waarop we met rituelen betekenis geven aan de wereld.
De kennis en ervaringen die ik daar opdoe vormen mijn visie op onderwijs en helpen mij betekenisvol onderwijs vorm te geven.

Mijn naam is Michiel Bos en ik houd mij bezig met kunstonderwijs en onderwijskunst in het basisonderwijs. Het begin van mijn professionele leven ligt in de muziek. Ik studeerde klassiek gitaar en gaf lange tijd gitaarlessen en speelde in verschillende bandjes.
Daarnaast heb ik veel kunstprojecten gedaan in onder meer asielzoekerscentra en (speciaal) basisonderwijs.

Sinds 2013 heb ik me volledig toegelegd op het ontwikkelen en verzorgen van kunstonderwijs in het primair onderwijs en heb me ontwikkeld tot een brede kunstvakdocent. Naast muziek maak ik ook gebruik van multimedia, film, beeldend en drama in mijn onderwijs.

In dezelfde periode ben ik vaker trainingen en workshops aan schoolteams gaan geven en heb ik scholen met raad en daad geholpen om het kunstonderwijs in het curriculum te versterken.

Dankzij de Master Kunsteducatie aan ArtEZ in Zwolle werd ik gegrepen door het doen van onderzoek en het schrijven. De masterclass Muzisch Werken aan de HKU heeft mij handvatten en inzichten geboden om op een kunstzinnige manier met groepen te werken.

Michiel