Groep 3/4, procesgericht 2
De menselijke machine
Oriënteren
In grote fabrieken staan grote machines en robots die van alles kunnen maken.
Kijk maar eens naar dit oude filmpje van Charlie Chaplin. Daarin zie je een fabriekswerker die in zo’n machine terecht komt. Gelukkig komt hij er ook weer heel uit..
Onderzoeken
Kijk met elkaar naar onderstaand filmpje. Geef de kinderen de volgende kijkopdracht mee: onthoud één beweging van een van de machines en doe die na met je handen of je hele lijf. Maak er ook het behorende geluid bij.
Geef iedereen kort de beurt om zijn machine-beweging en geluid te laten zien en horen.
Uitvoeren
Er zijn dus verschillende machines die kunnen verven, draaien, persen, lassen, schroeven, draaien enzovoort.
Verzin in een groepje van zes kinderen een machine die je met elkaar uitbeeld en waar je de bijbehorende geluiden bij maakt. Elk kind kan een onderdeel van de machine zijn die een eigen beweging of geluid maakt.
Verzin ook een leuke en originele naam voor de machine en wat hij maakt/doet/kan.
Variatie: Laat kinderen van een ander groepje met instrumenten de geluiden van de machine maken. De ene groep beeldt dan de machine uit en de andere groep maakt de geluiden erbij.
Let er op dat de geluiden bijpassend en liefst ook synchroon met de machine klinken.
Extra liedje
Om de kinderen voor te bereiden op bewegingen van machines kun je het liedje De Wielen Van De Bus met ze zingen en samen de bijpassende bewegingen oefenen.
Evalueren
Benoem bij elk groepje wat er goed ging en prijs hun zelfbedachte geluiden en bewegingen. Let op samenwerking, uitvoering, originaliteit.
Benoem eventueel wat er de volgende keer toch nog wat beter kan.
Muzieklessen met procesgerichte didactiek
- Groep 3/4, HerfstDe voorraadkast
- Groep 3/4, procesgericht 1Bodypercussie
- Groep 3/4, procesgericht 2De menselijke machine
- Groep 3/4, procesgericht 3Klokken