Lost In A Game
Introductie

Beste Leraar,
Binnenkort kom ik met jullie groep 8 een speelfilm opnemen. In deze lesbrief staat wat je moet weten om goed voorbereid aan de opnamedag te beginnen. Mochten er na het lezen van deze lesbrief nog vragen zijn, neem dan gerust contact op.
In deze lesbrief staan:
- Het script
- Rolverdeling en eigen inbreng
- De filmset (de school)
- Het draaiboek voor de opnamedag
- Voorbereidende opdracht (optioneel)
- Extra activiteiten voor op de opnamedag
- Checklist
Onder het kopje Voor de leerlingen vind je de instructiefilms en het verhaal van de film.
Veel plezier met de voorbereidingen en tot snel!
Vriendelijke Groet,
Michiel Bos
Script
Script
Rollen en eigen inbreng
In het script en in het verhaal spreek ik van hij/zij, juf/meester. Dat is fictief. Het geslacht van de rollen en ook de plaatsen waar gezocht wordt kun je zelf als leerkracht bepalen!
Begin bij het verdelen van de rollen bij de grote rollen. De kinderen die “over” zijn kun je vervolgens verdelen over de verschillende zoekgroepen.
Als er kinderen zijn die om wat voor reden dan ook niet actief willen of kunnen acteren dan kun je die een extra taak geven bij de extra opdrachten (zie onder).
Als juf/meester heb je in het einde van de film ook een klein rolletje. Ook jij speelt dan min of meer jezelf. Dat is natuurlijk erg leuk, maar mocht je dat echt niet willen, dan kan een leerling, collega of een stagiaire die rol ook vervullen.
De rollen
Juf/ Meester
Eigenaar (blijft de hele film in de in het lokaal)
Leerling 4 (de leerling in de game)
Leiders van de zoekgroepen:
Leerlingen 9: De Code
De kinderen in deze groep kunnen geen dubbelrol hebben.
Leerling 12: De Sleutels
De kinderen in deze groep kunnen eventueel een dubbelrol hebben in een van de andere zoekgroepjes.
Leerling: 18: De Kroon
De kinderen in deze groep kunnen eventueel een dubbelrol hebben in een van de andere zoekgroepjes.
Leerling 22: Het Doolhof
De kinderen in deze groep kunnen eventueel een dubbelrol hebben in een van de andere zoekgroepjes.
Leerling 26: Het Water
De kinderen in deze groep kunnen eventueel een dubbelrol hebben in een van de andere zoekgroepjes.
Eigen inbreng
Op het moment dat de groepjes buiten het lokaal gaan zoeken is er ruimte voor eigen inbreng. Dat is het moment waarop de kleinere rollen in het vaste script meer ruimte kunnen krijgen. Een paar ideeën:
- in een groepje zit iemand die overal bang voor is
- een groepje gaat helemaal los op de boeken in de bieb en vergeet te zoeken
- een groepje raakt iemand kwijt en terwijl ze diegene zoeken, verschijnt en verdwijnt de
verdwenen klasgenoot - er staat een box in de ruimte en een (deel van het) groepje besluit een dansje op een
bekend nummer te gaan doen - groepje vier beschikt over zaklampen, vergrootglazen en werkt gecoördineerd samen.
Als de groepseigenschappen zijn bedacht, ga dan met de kinderen bedenken welke uiterlijke
kenmerken daarbij zouden kunnen horen en zorg ervoor dat ze die kleding aan en de
attributen paraat hebben op de filmdag.
Tot slot: maak het niet te groot, houd het behapbaar. Als het jullie niet lukt om iets voor te
bereiden, dan verzinnen we op de dag zelf wat. Op de filmdag bespreek ik per groepje de
gemaakte plannen en beslissen we samen wat haalbaar is om op te nemen in de film.
School als filmset
Het verhaal speelt zich af in of in de directe omgeving van de school. Een deel speelt zich af in het eigen lokaal en de zoektochten naar de oplossingen van de Game zijn op vijf verschillende plekken in de school.
De code met rekenmachientjes
De kroon
De sleutels
Het boek in de bibliotheek met het doolhof
Aantal kranen in de school
Stille ruimte waar we de greenscreen-scenes kunnen opnemen aan het einde van de dag
Draaiboek opnamedag
Een draaidag is een projectdag. En op een projectdag lopen zaken altijd anders en moet er soms geïmproviseerd worden.
Hieronder staat de globale planning van de opnamedag. Afhankelijk van de grote van de groep, de spelvaardigheid en de voorbereiding kan de planning uitlopen of inlopen.
We beginnen de dag met de opnames van de scènes die zich afspelen in het klaslokaal. De kinderen zijn dan nog fris en kunnen in de groep wennen aan de camera.
Daarna filmen we in groepjes de afzonderlijke zoektochten naar de vijf voorwerpen en uiteindelijk de greenscreen-scènes met de leerling die in de game terecht komt.
In overleg kan worden afgeweken van dit draaiboek.
08.30 Introductie en beantwoording vragen.
09.00 Filmen van de scènes die zich afspelen in het klaslokaal.
10.30 Pauze
10.50 Filmen van de scènes die zich afspelen in het klaslokaal en filmen van groepjes De Code, De Sleutels en De Kroon max. 30 min., de rest van de klas blijft in het lokaal en werkt voor zichzelf aan de filmposter of interviewt elkaar over de filmdag.
12.10 Pauze
12.30 Filmen van groepjes Het Doolhof, Het Water en de leerling in de game (greenscreen), max. 30 min. per groepje, de rest van de klas blijft in het lokaal en werkt voor zichzelf aan de filmposter of interviewt elkaar over de filmdag.
14.30 Einde
Niet iedereen is altijd in beeld en is dus niet op de set. Het klaslokaal is de plek waar de kinderen (na de klassikale scènes) kunnen zijn als ze niet hoeven te filmen. Verderop in de lesbrief staan opdrachten die je eventueel met de kinderen zou kunnen doen die niet aan het filmen zijn. Dit zijn extra opdrachten die aansluiten bij het thema film maar die niet verplicht zijn.
Voor leerlingen
Introductie
Het script
Making of: Niet in de camera kijken!
Voorbereidende opdracht (optioneel)
Doel
Deze opdracht is bedoeld om de kinderen te laten wennen aan de camera bij het acteren. Ze krijgen inzicht te in het opname-protocol en maken kennis met verschillende filmtechnieken.
Duur
Ongeveer 45 minuten
Benodigdheden
- Pen en papier
- Camera (iPad, telefoon, fotocamera, handycam)
- Bij differentiatie: Het programma MovieMaker (Windows) of iMovie (Apple) op een pc of tablet
Voorbereiding
Verdeel de klas in groepjes van 4 kinderen. Elk groepje bestaat uit een regisseur, een cameraman/vrouw en twee acteurs. De groepjes kunnen allemaal tegelijk de opdracht met een eigen camera doen of maar ook om te beurt.
De opdracht
De opdracht is om een korte scene op te nemen waarin de twee acteurs naast elkaar wandelen terwijl ze een fictief gesprek voeren (het geluid in deze opdracht is niet belangrijk), vervolgens gaan ze stil staan en spreken ze verder. Daarmee eindigt de scene.
De kinderen verdelen de verschillende rollen, zoeken een rustig plekje binnen of buiten de school en gaan daar aan de slag.
De kinderen filmen daarbij de volgende shots:
- Totaal-shot van de wandelende kinderen
- Mid-shot van het gesprek
- Totaal-shot van de kinderen die stil gaan staan
- “Over the shoulder” van elk van de twee acteurs terwijl ze met elkaar spreken.
Waar je op moet letten:
- Opname protocol (regisseur)
- Niet in de camera kijken! (acteurs)
- Houd de camera stil (cameraman/vrouw)
- Denk aan de handelingsas (regisseur en cameraman/vrouw)
- Stoor andere groepjes niet in hun werk!
Eindresultaat
Elk groepje heeft vier korte filmpjes waarin de wandeling en het gesprek zijn gefilmd. De montage van deze filmpjes gaat voor deze opdracht te ver.
Differentiatie
Makkelijker: Film alleen het gesprek wanneer de acteurs stil staan. Dus alleen de “over the shoulder”-shot.
Moeilijker: Wat gebeurt er tijdens het gesprek? Worden ze boos op elkaar? Zien ze iets in de omgeving dat hun aandacht trekt en hebben ze het daar over?
De scene kan eindeloos worden uitgebreid tot een echt verhaal.
Monteer de filmpjes met MovieMaker (Windows) of iMovie (Apple).
Beoordeling
Zijn alle shots correct opgenomen? Zijn de kinderen goed in hun rol gekomen? Hebben de kinderen goed samengewerkt?
Checklist
Checklist
- Introductiefilm bekijken
- Het verhaal bekijken
- The Making Of van “Niet In De Camera Kijken” bekijken
- Voorbereidende opdracht doen
- Rollen verdelen
- 4 plekken in de school reserveren om er te kunnen filmen voor De Code, De Sleutels, De Kroon en Het Doolhof
- 1 plek reserveren waar aan het einde van de schooldag de greenscreen-scènes kunnen worden opgenomen (leeg lokaal, aula, speellokaal)