Klas 6: Je eigen playlist
Introductie
In deze les gaan we onderzoeken hoe een playlist is samengesteld. Waar heeft de maker van de lijst naar geluisterd? Waarom past het bij het doel van de lijst?
Daarna maak je zelf een ultra korte playlist van je drie favoriete nummers.

Wat is een playlist?
Online muziek-streaming-diensten zoals Spotify en Tidal willen graag dat je naar de muziek luistert die zij in hun bibliotheek hebben. Om het zoeken naar muziek makkelijk te maken, bieden de diensten je lijsten met muziek aan. Dat doen ze op twee manieren:
Met een algoritme
Een algoritme is een code die kan uitrekenen welke muziek je misschien wel leuk zou kunnen vinden. Het algoritme bekijkt dan de muziek die je hebt geluisterd en toont dan de muziek die daar op lijkt.
Dat heeft als voordeel dat je muziek te zien krijgt die lijkt op muziek die je leuk vindt. Het nadeel is dat zo’n algoritme je niet snel op iets nieuws zal wijzen waardoor je verschillende soorten muziek leert kennen.
Playlist-makers
De streamingdiensten hebben mensen in dienst die lijsten met muziek samenstellen. Deze lijsten hebben dan vaak een bepaalde stemming of ze vinden dat de muziek op een lijst goed past bij een bepaalde activiteit. Denk aan muziek voor tijdens het koken, leren, hardlopen, fietsen enz.
Je kunt ook zelf lijsten maken van je favoriete muziek en die op de streamingdienst delen zodat andere gebruikers jouw lijst kunnen beluisteren.
Playlist analyseren
Kies een playlist waar je vaak naar luistert. Kun je horen waarom de maker van de lijst heeft gekozen voor de nummers die er in staan? Kies er 5 om te vergelijken. Let op de volgende kenmerken van de muziek:
- Genre (pop, rock, klassiek, hip-hop, jazz)
- Tempo (snel of langzaam)
- Melodie (gelijkmatig of grote sprongen)
- Instrumenten (harde gitaren, violen, stevige drums, elektronisch)
- Veel of weinig afwisseling in de muziek
- Inhoud (gaan de liedjes over hetzelfde onderwerp)
Gebruik dit werkblad om aan te geven waarom jij denkt dat juist deze 5 nummers in de playlist zijn gekomen.
Samenstellen
Als je een playlist gaat samenstellen die geschikt is voor een bepaalde stemming of activiteit ga je goed luisteren naar de muziek en wat er precies voor zorgt dat het nummer in de playlist past.
Je kunt daarvoor letten op:
- Genre (pop, rock, klassiek, hip-hop, jazz)
- Tempo (snel of langzaam)
- Melodie (gelijkmatig of grote sprongen)
- Instrumenten (harde gitaren, violen, stevige drums, elektronisch)
- Veel of weinig afwisseling in de muziek
- Inhoud (gaan de liedjes over hetzelfde onderwerp)
Opdracht: Maak een playlist voor een activiteit (b.v. sporten, koken, fietsen, leren) of stemming (b.v. rustig, opgewekt, intens, energiek).
Je maakt van je playlist een Powerpoint-presentatie, gebruik bij de voorbereiding van de presentatie dit werkblad (in Word):
Presenteren
Presenteer je eigen playlist in een korte pitch. Dat wil zeggen: vertel in 2 minuten hoe je playlist heet, voor welke stemming of activiteit de lijst geschikt is en wat er kenmerkend aan de gekozen muziek is.
Andere lessen
- Klas 5: De Odysseus-variatiesDe Odysseus-variaties
- Klas 5: De RivierDe Rivier
- Klas 5: Muziek uit IndiaMuziek uit India
- Klas 6: Diamanten MuziekDiamanten Muziek
- Klas 6: Je eigen playlistJe eigen playlist
- Klas 6: Wat is geluid?Wat is geluid?