Klas 2: Vraag en antwoord

Introductie

In veel muziek kun je met een beetje fantasie een gesprekje horen. Soms moet je dan even de tekst van een liedje niet zingen en alleen de melodie zingen op noe. Probeer het maar eens met de eerste twee regels van Altijd Is Kortjakje Ziek:

Altijd is Kortjakje ziek,
Midden in de week maar zondags niet.

Kun je horen hoe de eerste zin een muzikale vraag is en de tweede daar antwoord op geeft?

De juf of meester kan de eerste zin ook voorklappen en dat jullie dan de tweede zin als antwoord klappen. Probeer het maar eens!

Luisteren

Er is zelfs muziek waar ze vraag en antwoord tot een ware kunst hebben verheven. Luister maar eens naar dit fragment van Braziliaanse carnavalsmuziek:

Fragment uit: Fanfarra (Cubua Le-Le) – Sergio Mendes

Vraag en antwoord

Ga in tweetallen tegenover elkaar staan en doe deze oefeningen:

Oefening 1: De een klapt de eerste zin van Kortjake, de ander klapt hem precies na.
Draai, als het goed gaat, de rollen om.
Doe hetzelfde met de tweede zin van Kortjakje.

Oefening 2: De een klapt de eerste zin van Kortjakje en de ander geeft antwoord door de tweede zin van Kortjakje te klappen.
Draai, als het goed gaat, de rollen om.

Oefening 3: De een verzint een ritme, klapt die voor en de ander doet hem na.
Draai, als het goed gaat, de rollen om.

Evalueren: Waar moet een voor-geklapt ritme aan voldoen om goed te kunnen worden na-geklapt? Welke tips kunnen jullie elkaar geven? (niet te lang, te snel, te ingewikkeld)
Doe als het nodig is oefening 3 nog een keer.

Oefening 4: De een klapt een zelfverzonnen ritme en de ander klapt een passend antwoord. Gebruik hierbij de tips die jullie met elkaar hebben besproken.
Draai, als het goed gaat, de rollen om.

Variatie 1: Doe oefening 4 met twee dezelfde instrumentjes.

Variatie 2: Doe oefening 4 met twee verschillende instrumentjes.

Andere lessen