De tiende muze

Introductie

Maandag 13.30-16.00 Kennismaking
Dinsdag 10.00-16.00 Vertellen
Woensdag 10.00-16.00 Spelen
Donderdag 10.00-16.00 Maken
Vrijdag 10.00-12.30 Delen

Het verhaal van de muzen en de taak van Orpheus
Waarnemingsoefeningen met zaden van planten
Muzische werkvormen
Storytelling en de reis van de held

Technieken
POV
Opbouw van een scene (wide-mid-close)
iMovie/ montage
Camera bewegingen (pan-tilt-dolly-
As-regel

Vrije opdracht
In de middag is er ruimte om te werken aan een vrije opdracht die je alleen of in een klein groepje gaat maken. Je gebruikt daarin de oefeningen en kennis die je in de ochtend hebt opgedaan. Op de vrijdagochtend worden de resultaten uit deze vrije opdrachten aan elkaar getoond.

Extra opdrachten
One-minute-movie
One-shot-movie
Libdub
Mannequin-challenge
Patroon-sequentie (kleur, vorm, materiaal, aantal (reeks), beginletter, handen, spiegelbeelden/reflecties)

dag 1

13.30-16.00 Kennismaking en introductie
Muzisch werk: Brongesprek
Korte filmopdracht: Mannequin-Challenge
Of
Maak een kort zelfportret (max 3 minuten) waarin je iets vertelt over jezelf in het licht van de bronnen die je hebt besproken. Verrijk je filmpje met b-roll beelden. Bijvoorbeeld uit magazines.

dag 2

10.00-12.30 Vertellen
Muzisch werk:
Storytelling, held met duizend gezichten, iMovie, iPad
Techniek: Wide, mid, close; point of view; over the shoulder

Technische oefening:
Maak een korte film in 5 shots: wide, mid, close, ots, close
(laatste drie shots vormen een pov)


13.30-16.00
Muzische film: Voorwerp als personage waarbij het voorwerp symbool staat voor een thema als verlies, vrijheid, tijd, loslaten.

Voorbeeld:

Voorbereiding vrij werk: Muzisch werk: rijk A4/ vrij werk

dag 3

10.00-12.30 Spelen
Muzisch werk: stille dialoog
Of:
Hoe speelde je vroeger, teken een situatie, wissel uit in tweetal
Hoe speel je nu, schrijf hem op, wissel uit in tweetal
Schrijf een elfje over wat je opvalt, 12341

Muzische film: De Droom
Maak een korte film waarin we zien hoe iemand gaat slapen en een droom krijgt. In die droom is (bijna) alles mogelijk. Na de droom wordt het personage wakker en is er toch iets vanuit zijn/haar droom in het echte leven terecht gekomen/ veranderd.
Zoek in een twee- of drietal de grenzen van realiteit en fantasie op. En gebruik van de verschillende filmtechnieken die we hebben behandeld. Breng de twee werelden filmisch zo in beeld dat er duidelijk onderscheid is (denk aan rustig/onrustig, traag/snel, perspectief en kadrering).


13.30-16.00
Muzisch werk: rijk A4/ vrij werk

dag 4

10.00-12.30 Maken
Muzisch werk: maak iets

Techniek:
Technische oefening:


13.30-16.00
Muzische film: Combinatie film en stop-motion/ animatie
Muzisch werk: rijk A4/ vrij werk

dag 5

10.00-12.30 Delen
Portfolio en cinema

films

citaten

Follow the movie
Alles is materiaal en overal zijn kansen

“Cinema is the most beautiful fraud in the world.” – Jean-Luc Godard Dit citaat benadrukt hoe film kunstmatig en gecreëerd is, maar tegelijkertijd een krachtige illusie biedt die emoties en verhalen tot leven brengt. Het herinnert filmmakers eraan hoe belangrijk creativiteit en verbeelding zijn.

“If you want to tell stories, you have to be willing to be naked.” – Guillermo del Toro Del Toro suggereert dat echte verhalen vertellen vereist dat een maker zichzelf emotioneel blootstelt en eerlijk is. Authentieke verhalen resoneren het sterkst bij het publiek.

“Drama is life with the dull bits cut out.” – Alfred Hitchcock Hitchcock laat zien hoe films de essentie van leven vastleggen, maar ze verfraaien door overbodige details weg te laten. Dit inspireert filmmakers om kernmomenten van een verhaal te isoleren en uit te vergroten.

“A film is never really good unless the camera is an eye in the head of a poet.” – Orson Welles Welles benadrukt dat het perspectief van een filmmaker cruciaal is, en dat cinematografie meer is dan techniek—het is een kunstvorm die verhalen en emoties poetisch kan overbrengen.

“Film making is a chance to live many lifetimes.” – Robert Altman Altman wijst op de kracht van films om diverse werelden, ervaringen en perspectieven te verkennen en tot leven te brengen. Filmmakers kunnen door hun werk meer levenservaringen opdoen dan mogelijk is in één leven.