Het Schaakspel
Introductie

Beste Leraar,
Binnenkort kom ik met jullie groep 8 de speelfilm Het Schaakspel opnemen. In deze lesbrief vind je alle informatie. Er staat in wat je kunt doen om goed voorbereid aan de opnamedag te beginnen. Mochten er na het lezen van deze lesbrief nog vragen zijn, neem dan gerust contact op.
In deze lesbrief staan:
- Het script
- Rolverdeling en eigen inbreng
- De filmset (de school)
- Het draaiboek voor de opnamedag
- Voorbereidende opdracht (optioneel)
- Extra activiteiten voor op de opnamedag
- Checklist
Onder het kopje Voor de leerlingen vind je de instructiefilms en het verhaal van de film.
Veel plezier met de voorbereidingen en tot snel!
Vriendelijke Groet,
Michiel Bos
Script
Rollen en inbreng
In het lokaal is een schaaktoernooi gaande. Acht verschillende teams strijden om de meeste punten.
Elk teams heeft zo zijn eigen karakteristieken die zowel in uiterlijk als in het karakter duidelijk worden.
De Pionnen zijn van eenvoudige komaf maar zijn wel eerlijk en oprecht.
De Torens zijn de bouwers en een beetje heet gebakerd. Niet kletsen maar poetsen is hun lijfspreuk. Hun plek is de bouwhoek bij de kleuters.
De Lopers zijn slim en sluw. Ze studeren en lezen de hele dag en proberen orde in de chaos te scheppen. Hun plek is bibliotheek van de school.
De Paarden zijn super sportief en volgzaam. Ze marcheren het liefst de hele dag. Hun plek is het speellokaal of een gymzaal.
De koninginnen zijn echte beauty-queens en vloggen het liefst hun schoonheid de hele wereld over. Hun plek is de lerarenkamer.
De Koningen zijn de managers en de directeuren van het stel. Ze zijn goed in vergaderen en zijn op zoek naar wie het beste de leider van het stel kan zijn. Hun plek is de vergadertafel van de schoolleider.
Eigen inbreng
De eigen inbreng zit hem in deze film met name in hoe jullie eruit gaan zien. Bedenk per team welke kleren jullie willen dragen, hoe je de plek inricht waar de pion jullie om eten komt vragen. Zorg dat alle attributen en props klaarliggen op de dag van de opname.
School als filmset
Het verhaal speelt zich af in of in de directe omgeving van de school. Een deel speelt zich af in het eigen lokaal en de zoektocht naar eten van de pion bij alle teams speelt zich af op verschillende plekken in de school.
Draaiboek opnamedag
Een draaidag is een projectdag. En op een projectdag lopen zaken altijd anders en moet er soms geïmproviseerd worden.
Hieronder staat de globale planning van de opnamedag. Afhankelijk van de grote van de groep, de spelvaardigheid en de voorbereiding kan de planning uitlopen of inlopen.
We beginnen de dag met de opnames van de scènes die zich afspelen in het klaslokaal. De kinderen zijn dan nog fris en kunnen in de groep wennen aan de camera.
Daarna filmen we in groepjes de afzonderlijke zoektochten naar de vijf voorwerpen en uiteindelijk de greenscreen-scènes met de leerling die in de game terecht komt.
In overleg kan worden afgeweken van dit draaiboek.
08.30 Introductie en beantwoording vragen.
09.00 Filmen van de scènes die zich afspelen in het klaslokaal.
10.30 Pauze
10.50 Filmen van de scènes die zich afspelen bij de verschillende teams in de school.
12.10 Pauze
12.30 Filmen van groepjes van de lucht, het water, het vuur, de aarde en de ether. Filmen van de greenscreenscenes.
De rest van de klas blijft in het lokaal en werkt voor zichzelf aan de filmposter of interviewt elkaar over de filmdag.
14.30 Einde
Niet iedereen is altijd in beeld en is dus niet op de set. Het klaslokaal is de plek waar de kinderen (na de klassikale scènes) kunnen zijn als ze niet hoeven te filmen. Verderop in de lesbrief staan opdrachten die je eventueel met de kinderen zou kunnen doen die niet aan het filmen zijn. Dit zijn extra opdrachten die aansluiten bij het thema film maar die niet verplicht zijn.
Voor leerlingen
Introductie
Het script
Making of: Niet in de camera kijken!
Voorbereidende opdracht (optioneel)
Doel
Deze opdracht is bedoeld om de kinderen te laten wennen aan de camera bij het acteren. Ze krijgen inzicht te in het opname-protocol en maken kennis met verschillende filmtechnieken.
Duur
Ongeveer 45 minuten
Benodigdheden
- Pen en papier
- Camera (iPad, telefoon, fotocamera, handycam)
- Bij differentiatie: Het programma MovieMaker (Windows) of iMovie (Apple) op een pc of tablet
Voorbereiding
Verdeel de klas in groepjes van 4 kinderen. Elk groepje bestaat uit een regisseur, een cameraman/vrouw en twee acteurs. De groepjes kunnen allemaal tegelijk de opdracht met een eigen camera doen of maar ook om te beurt.
De opdracht
De opdracht is om een korte scene op te nemen waarin de twee acteurs naast elkaar wandelen terwijl ze een fictief gesprek voeren (het geluid in deze opdracht is niet belangrijk), vervolgens gaan ze stil staan en spreken ze verder. Daarmee eindigt de scene.
De kinderen verdelen de verschillende rollen, zoeken een rustig plekje binnen of buiten de school en gaan daar aan de slag.
De kinderen filmen daarbij de volgende shots:
- Totaal-shot van de wandelende kinderen
- Mid-shot van het gesprek
- Totaal-shot van de kinderen die stil gaan staan
- “Over the shoulder” van elk van de twee acteurs terwijl ze met elkaar spreken.
Waar je op moet letten:
- Opname protocol (regisseur)
- Niet in de camera kijken! (acteurs)
- Houd de camera stil (cameraman/vrouw)
- Denk aan de handelingsas (regisseur en cameraman/vrouw)
- Stoor andere groepjes niet in hun werk!
Eindresultaat
Elk groepje heeft vier korte filmpjes waarin de wandeling en het gesprek zijn gefilmd. De montage van deze filmpjes gaat voor deze opdracht te ver.
Differentiatie
Makkelijker: Film alleen het gesprek wanneer de acteurs stil staan. Dus alleen de “over the shoulder”-shot.
Moeilijker: Wat gebeurt er tijdens het gesprek? Worden ze boos op elkaar? Zien ze iets in de omgeving dat hun aandacht trekt en hebben ze het daar over?
De scene kan eindeloos worden uitgebreid tot een echt verhaal.
Monteer de filmpjes met MovieMaker (Windows) of iMovie (Apple).
Beoordeling
Zijn alle shots correct opgenomen? Zijn de kinderen goed in hun rol gekomen? Hebben de kinderen goed samengewerkt?
Checklist
Checklist
- Introductiefilm bekijken
- Het verhaal bekijken
- The Making Of van “Niet In De Camera Kijken” bekijken
- Voorbereidende opdracht doen
- Rollen verdelen
- 5 plekken in de school reserveren om er te kunnen filmen voor de Lopers, de Paarden, de Torens, De koninginnen en de Koningen.