Carnivale

Introductie

Beste Leraar,

Binnenkort kom ik met jullie groep 8 de speelfilm Carnivale opnemen. In deze lesbrief vind je alle informatie. Er staat in wat je kunt doen om goed voorbereid aan de opnamedag te beginnen. Mochten er na het lezen van deze lesbrief nog vragen zijn, neem dan gerust contact op.

In deze lesbrief staan:

  • Het script
  • Rolverdeling en eigen inbreng
  • De filmset (de school)
  • Het draaiboek voor de opnamedag
  • Voorbereidende opdracht (optioneel)
  • Extra activiteiten voor op de opnamedag
  • Checklist

De film Carnivale wordt door een deel door jou en de kinderen zelf vorm gegeven. De zogenaamde acts van de circusartiesten kunnen zelf worden bedacht en geoefend. Zie: Rolverdeling en eigen inbreng.

Onder het kopje Voor de leerlingen vind je de instructiefilms, het verhaal van de film en de optionele voorbereidende opdracht.

Veel plezier met de voorbereidingen en tot snel!

Vriendelijke Groet,

Michiel Bos

Script

Script

In de school is een bijzonder gezelschap neergestreken. Het is de Carnivale. De Carnivale is een combinatie van een circus en een kermis. Het is een groep bijzonder mensen, buitenbeentjes en paradijsvogels. Allemaal zijn ze bijzonder en laten ze het publiek, verwonderen, genieten en huiveren.

Destino/Lot is de zoon/dochter van de directeur en is net twaalf geworden. Nu moet hij/zij zich van zijn/haar vader Mats gaan aansluiten bij een van de artiesten-groepen om een vak te leren en zo een bijdrage te leveren aan de inkomsten van de Carnivale.

Samen met zijn/haar vrienden Oost en West gaat hij/zij op bezoek bij alle groepen die hun kunsten aan hun vertonen. Onderweg blijkt Destino/Lot een voorspellende gave te hebben en weet daarmee een aantal problemen op te lossen.
Na het bezoek aan alle groepen besluit Destino/Lot zijn/haar eigen vak te en kiezen en waarzegger te worden in de Carnivale.

Rollen en eigen inbreng

De Rollen
De rolverdeling moet voor de opnamedag zijn gemaakt. Verdeel eerst de hoofdrollen en maak daarna de artiesten gezelschappen. Minimaal 3, maximaal 5 groepen. 
Uit deze gezelschappen wordt een bijrol gekozen (artiest 1 t/m 5). 

De hoofdrollen: 

Destino (jongen) of Destino/Lot (meisje): de hoofdpersoon van de film. Hij/zij heeft geen uitgesproken karakter maar gaat moedig op zoek naar het beroep dat hij/zij zal gaan leren. Dit personage vertegenwoordigd de Wil.
De naam van dit karakter staat symbool voor het vak dat hij/zij zal gaan kiezen: Waarzegger.
Mats (vader van Destino/Lot): een goeiige, bezorgde en onzeker directeur van de Carnivale.
Quick: de vlugge, slimme en trouwe adviseur van Mats. Hij/zij kan gezien worden als een verstandige nar.
Oost: vriend/vriendin van Destino/Lot: is berekend en rationeel. Dit personage vertegenwoordigd het denken, het verstand.
West: vriend/vriendin van Destino/Lot: is emotioneel en direct. Dit personage vertegenwoordigd het voelen, de emotie.
Artiesten 1, 2 enz.: deze personage leiden Destino/Lot naar de verschillende groepen waar ze de acts van gaan bekijken.
Groepen 1, 2 enz.: elke groep heeft zijn eigen act. Deze worden ingestudeerd voor de opnamedag. Het advies is om deze ontmoeting niet langer te laten duren dan maximaal 5 minuten (binnenkomst Destino/Lot, act  en afscheid van de groep).
Spreker van de openingsfeest (komt dan niet in beeld) en kan ook nog een andere rol vervullen

Eigen inbreng 
De verbindende verhaallijn rond de hoofdrollen Destino/Lot, Oost, West, Mats en Quick staat vast.
Elke artiesten gezelschap bereidt met de leerkracht in de weken voor de opnamedag een act voor die maximaal 5 minuten duurt. Denk aan traditionele acts als clowns, jongleren, balanceren, acrobatiek. Maar je kunt ook aan de slag met voetbal trucjes, goochelen, hackers, spinners, dansjes, liedjes (playback). Als het maar leuk en gezellig is!

Afhankelijk van de acts die jullie hebben gemaakt zal gekozen worden om hem in korte shots of een paar keer in zijn geheel op te nemen.

De voorspelling die vooraf gaat aan de act en de act zelf moeten in 45 minuten kunnen worden opgenomen! Dat lijkt veel maar dat is het niet. Het is daarom van belang dat de act van begin tot eind goed is ingestudeerd!

School als filmset

Het verhaal speelt zich af in of in de directe omgeving van de school. Er zijn (afhankelijk van het aantal gezelschappen) 6 tot 8 locaties nodig: 

  • Een kamer/ lokaal waar Mats en Quick zitten 
  • Een lokaal of speellokaal waar de vergadering plaats vindt 
  • De gang(en) van de school waar de voorspellingen worden gefilmd
  • 3 tot 5 locaties waar de acts worden getoond aan Destino/Lot 
  • Een plek/ boom/ bankje waar Destino/Lot zich bedenkt dat hij/zij waarzegger wil worden. 

Draaiboek opnamedag

Draaiboek
We beginnen de opnamedag met een introductie en het beantwoorden van vragen.
We filmen eerst de slotscene waarbij Mats en Quick alle artiesten bij elkaar roepen om samen over het lot van Destino/Lot te beslissen.
Vervolgens filmen we de scenes met Destino/Lot, Oost, West, Mats en Quick.
Daarna komen de verschillende groepen aan de beurt en hebben we per groep ongeveer 40 minuten om hun acts op te nemen. Het liefst in de volgorde van het script maar dat is niet noodzakelijk.
We kunnen niet alle artiestengroepen tegelijkertijd filmen, daarom is het eigen lokaal ingericht als ‘greenroom’ waar de acteurs kunnen wachten tot ze aan de beurt zijn.

Voor leerlingen

Introductie

Het script

Making of: Niet in de camera kijken!

Voorbereidende opdracht (optioneel)

Doel
Deze opdracht is bedoeld om de kinderen te laten wennen aan de camera bij het acteren. Ze krijgen inzicht te in het opname-protocol en maken kennis met verschillende filmtechnieken.

Duur
Ongeveer 45 minuten

Benodigdheden

  • Pen en papier
  • Camera (iPad, telefoon, fotocamera, handycam)
  • Bij differentiatie: Het programma MovieMaker (Windows) of iMovie (Apple) op een pc of tablet


Voorbereiding
Verdeel de klas in groepjes van 4 kinderen. Elk groepje bestaat uit een regisseur, een cameraman/vrouw en twee acteurs. De groepjes kunnen allemaal tegelijk de opdracht met een eigen camera doen of maar ook om te beurt.

De opdracht
De opdracht is om een korte scene op te nemen waarin de twee acteurs naast elkaar wandelen terwijl ze een fictief gesprek voeren (het geluid in deze opdracht is niet belangrijk), vervolgens gaan ze stil staan en spreken ze verder. Daarmee eindigt de scene.

De kinderen verdelen de verschillende rollen, zoeken een rustig plekje binnen of buiten de school en gaan daar aan de slag.

De kinderen filmen daarbij de volgende shots:

  • Totaal-shot van de wandelende kinderen
  • Mid-shot van het gesprek
  • Totaal-shot van de kinderen die stil gaan staan
  • “Over the shoulder” van elk van de twee acteurs terwijl ze met elkaar spreken.

Waar je op moet letten:

  • Opname protocol (regisseur)
  • Niet in de camera kijken! (acteurs)
  • Houd de camera stil (cameraman/vrouw)
  • Denk aan de handelingsas (regisseur en cameraman/vrouw)
  • Stoor andere groepjes niet in hun werk!

Eindresultaat
Elk groepje heeft vier korte filmpjes waarin de wandeling en het gesprek zijn gefilmd. De montage van deze filmpjes gaat voor deze opdracht te ver.

Differentiatie
Makkelijker: Film alleen het gesprek wanneer de acteurs stil staan. Dus alleen de “over the shoulder”-shot.
Moeilijker: Wat gebeurt er tijdens het gesprek? Worden ze boos op elkaar? Zien ze iets in de omgeving dat hun aandacht trekt en hebben ze het daar over?
De scene kan eindeloos worden uitgebreid tot een echt verhaal.
Monteer de filmpjes met MovieMaker (Windows) of iMovie (Apple).

Beoordeling
Zijn alle shots correct opgenomen? Zijn de kinderen goed in hun rol gekomen? Hebben de kinderen goed samengewerkt?

Checklist

Checklist

  • Beluisteren/ bekijken van het verhaal 
  • Bekijken van het introductiefilmpje 
  • Rollen verdelen 
  • Reserveren van locaties in de school 
  • Acts verzinnen en instuderen  
  • Kleding voor acts regelen (voor kleding en attributen van de hoofdpersonen wordt gezorgd incl. glazen bol. Mag ook zelf.) 
  • Enkele keren klassikaal doorlezen van het script, de tekst hoeft niet uit het hoofd geleerd te worden.