Drummen met je lichaam
In deze les gaan kinderen drummen met hun eigen lichaam. Je kunt de les starten met het zingen en doen van onderstaand liedje:
De Ritme-Ronde
Ga met elkaar in een grote kring staan. Vertel aan de kinderen dat je een ritme gaat klappen dat heel ingewikkeld is. Wat je niet vertelt is hoe je tot dat ritme komt en hoe het je lukt om het ritme telkens op dezelfde manier te klappen.
Wat je doet is dat je twee keer kort klapt bij een jongen en één keer lang bij een meisje (of andersom natuurlijk). Je laat de kinderen raden welk geheimpje je gebruikt om het ritme te kunnen klappen.
Als ze het (eventueel met wat hulp) hebben geraden dan kun je stap voor stap extra geluiden toevoegen.
Bijvoorbeeld door bij alle kinderen met een bril te stampen, bij alle kinderen met een gele trui ‘hoera’ te roepen enz.
Zelf een Ritme-Ronde maken
Verdeel de kinderen in groepjes van vier (of drie) en laat ze zelf een ritme-kring maken met zelfbedachte geluiden die ze maken met hun lichaam als drumstel.
Verbeterronde
Vraag twee of drie groepjes hun ritme te laten horen met als doel om de andere kinderen op ideeën te brengen. Elke groepjes laat zijn ritme een paar rond gaan.
In de laatste vijf minuten mogen de kinderen hun ritme verbeteren met nieuwe ideeën of oefenen zodat het goed klinkt.
Presentatie
Tot slot kun je alle groepjes vragen om de beurt hun ritme in twee rondjes te laten klinken.
Uitbreidingen:
Laat de kinderen een cirkel tekenen op een A4-Papier en deel deze in vier gelijke taartpunten. In elke kwart schrijven of tekenen ze het geluid dat ze hebben bedacht.
Geef de partituren (tekeningen) een plaatjes door en laat een ander groepjes proberen het getekende ritme te laten spelen.
Laat twee groepjes hun ritme te gelijk spelen.
Verdeel de cirkel in 8, 12, 24 en maak een super lange en afwisselend ritme (herhalingen mogen) dat de kinderen met elkaar laten horen.