Groep 7/8, Beeldknap 2
Filmmuziek
Introductie
Muziek is van grote invloed op hoe wij naar filmbeelden kijken. Kijk maar eens naar onderstaande fragmenten.
Onderzoek na het kijken van elk fragment met elkaar een mogelijk antwoord op de kijkvraag.
Fragment 1: Jongen in het bos
Kijkvraag: Wie staat daar achter de boom?
Fragment 2: Jongens op de fiets
Kijkvraag: Wat gaan deze jongens in het bos doen?
Opdracht
Hoe komt het nu dat de ene muziek vrolijk, rustig, spannend of grappig klinkt? Jullie gaan dat onderzoeken door te letten op:
Veel of weinig hoge tonen
Veel of weinig lage tonen
Veel of weinig lange tonen
Veel of weinig korte tonen
Veel of weinig ritme
Veel of weinig instrumenten
Bekijk en luister de fragmenten nu nog eens maar vul dan op het Luisterblad (.pdf) in wat je hoort.
Fragment 1: Jongen in het bos
Fragment 2: Jongens op de fiets
Evalueren
Bespreek met elkaar enkele antwoorden die kinderen hebben ingevuld op het Luisterblad.
Extra: filmmuziek maken
Geef groepjes van 3 of 4 kinderen om met verschillende instrumenten een kort muziekstuk te maken voor een denkbeeldige film.
Als de groepjes de muziekstukjes aan elkaar laten horen kun je met elkaar antwoord proberen te geven op de volgende vragen:
– Waar zou de denkbeeldig film bij deze muziek over kunnen gaan?
– Wat is de stemming van de muziek?
– Waar hoor je dat aan?
– Verandert de muziek? Zit er variatie in?
Benodigdheden
Beeldknap
- Groep 7/8, Beeldknap 1Foley
- Groep 7/8, Beeldknap 2Filmmuziek