Klas 3: Noach (een hoorspel)

Introductie

In deze les maken jullie een hoorspel op basis van het verhaal van De Ark Van Noach. In het volgende tabblad staat het verhaal om voor te lezen.

Een kort hoorspel, wat hoor jij?

De Ark Van Noach

De Ark Van Noach

Noach was een gelovig man. Hij had een vrouw en drie zonen, zijn zonen hadden allemaal een vrouw. Noach en zijn gezin leefden in een bijzondere tijd, een tijd waarin mensen gemeen en oneerlijk tegen elkaar waren. Op een dag kreeg Noach een vreemde opdracht van God. Hij droeg hem op een groot schip, een ark te bouwen. Met de ark zou Noach met zijn gezin en alle dieren van de wereld de zondvloed die God naar de aarde stuurde kunnen overleven. Met de zondvloed wilde God de aarde schoon spoelen van alle boosaardige mensen, leugens en slechtheid.

Noach begon met zijn zonen bomen om te zagen en te verwerken tot planken. Ze sleepten de planken naar de plek waar het schip zou worden gebouwd.

Toen ze al het benodigde hout hadden verzameld maakten ze de planken op maat met zagen en schaven. Er leek maar geen einde aan te komen.

Daarna bouwde Noach met zijn zonen het schip door de planken aan elkaar te verbinden met houten pinnen die ze met grote zware hamers.

Langzaam werd de vorm van het enorme schip zichtbaar. Mensen uit alle omstreken kwamen kijken en vonden het maar vreemd dat Noach zo ver van de zee een schip aan het bouwen was.

Ondertussen was het zachtjes gaan regenen. De wind ruiste nog rustig door de bladeren.

Terwijl het schip vorderde begon het steeds harder te regenen. De wind werd sterker en sterker.

Zoals God had beloofd kwamen daar de eerste dieren aan. Kleine dieren, grote dieren, angstige dieren, snelle dieren, langzame dieren. Dieren die vliegen, kruipen, springen, rennen en lopen.

De ark van Noach was nu bijna klaar en al tot de nok toe gevuld met alle dieren van de wereld. Hoewel de dieren zich rustig hielden liet zo af en toe een dier luidruchtig van zich horen.

Buiten was het ondertussen heel hard gaan regenen en waaien. De bliksem en de donder rolden denderend door de bergen.

En daar was het water. Eerst een plas, daarna een meer dat hoger en hoger werd. Het water steeg zo hoog dat de ark van de grond af kwam en Noach, zijn gezin en de dieren op de golven meenam.

Ze sloten alle ramen en luiken en het enorme schip was als een speelbal tussen de golven. De woeste zee leek van het spel maar geen genoeg te kunnen krijgen.

En toen.. op eens, zonder waarschuwing, werd het stil. De regen hield op, de wind ging liggen, de zee werd kalm. Stilte..

Voorzichtig deed Noach een van de luiken open en zag niets dan water zo ver als het oog kon kijken. De reis duurde nu al zo lang, wanneer zouden ze land in zicht krijgen?

Noach stuurde een duif op weg om op zoek te gaan naar land. Dapper klapwiekend vloog de duif de oneindige zee op. Na een paar dagen kwam het dier vermoeid terug. Het had een olijftak in de snavel. Noach wist het nu zeker: ze waren gered!

Niet snel daarna werd er in de verte een vage strook land zichtbaar. Het water zakte en het land werd duidelijker en kwam snel dichterbij. De mensen en dieren aan boord begonnen onrustig heen en weer te lopen.

Toen alle dieren en mensen veilig aan land waren verscheen er een prachtige regenboog. Een teken van God dat Noach het juiste had gedaan en het nieuwe leven kon beginnen.

Onderzoeken

Lees het verhaal eerst een keer voor zodat kinderen het verhaal kennen. Vraag ze voor zichzelf op te schrijven welke elementen in het verhaal voorzien kunnen worden van geluid. Denk daarbij aan het zachtjes en hard regenen, aan het omhakken van de bomen, het zagen van de planken, het timmeren, de verschillende dieren die aan komen lopen en vliegen.

Verdeel de geluiden, de attributen en de instrumenten (en speelwijze) die jullie met elkaar hebben bedacht. Het is niet erg als kinderen vaker aan de beurt zijn of meerdere geluiden maken. Maak er een mooie verdeling van zodat iedereen af en toe wat heeft te doen.

Tip: de instrumenten en andere attributen liggen voor de kinderen op tafel of als jullie in een kring zitten op de grond. Ze mogen het pas pakken of aanraken als hun geluid aan de beurt is. Dat zijn de regels van het (hoor)spel.

Uitvoeren

Eerste keer, om te oefenen:
Lees het verhaal voor en laat de kinderen hun geluiden op het juiste moment spelen. In deze versie kun je de kinderen nog vragen om op te letten of juiste te stoppen. Maar de volgende keer is het de bedoeling dat het verhaal goed doorverteld kan worden en dat de kinderen het verhaal met hun geluiden goed volgen.
Bespreek na deze oefening hoe het ging en wat er beter kan. Geef kinderen de ruimte om elkaar tips en complimenten te geven!

Tweede keer, de opname:
Gebruik de voice-recorder op je telefoon om deze echte versie op te nemen. Dat geeft een extra impuls om het goed te doen. Stuur het resultaat naar de ouders. Of (nog leuker) presenteer het hoorspel tijdens een presentatie.

Zingen

Lied afkomstig van www.vrijeschoolliederen.nl

Andere lessen