Groep 7/8, Samenknap 2

Introductie

In de vorige les over bloknotatie heb je kennis gemaakt met deze manier om muziek te maken en te noteren.
In deze les gaan we een stapje verder. We gaan er instrumenten bij gebruiken en er een gezamenlijke compositie van maken.

Voorbereiding:
De kinderen gaan in groepjes van 3-5 kinderen aan het werk met een eigen deel van de gezamenlijke compositie. Ze gebruiken daarvoor per groepje 1 soort instrument. Deze instrumenten leg je klaar voor de muziekles begint.

Per groepje zijn maximaal 3 werkbladen (.pdf) nodig.

Onderzoeken

Bekijk met elkaar de instrumenten en de manieren waarop op deze instrumenten verschillende geluiden zijn te maken.

Verdeel de instrumenten over de groepjes.

De kinderen gaan nu een ritme van 2 maten maken met behulp van het werkblad (.pdf) en vullen datzelfde ritme ook in op de andere twee werkbladen.

De groepjes oefenen hun ritmes goed en laten ze aan elkaar horen.

Uitvoeren

Ga in een grote kring zitten of ga met z’n allen naar de speelzaal met de instrumenten en de ingevulde werkbladen.

Maak nu met elkaar een mooie compositie door de werkbladen op de grond neer te leggen. Naast elkaar (ritmes worden achter elkaar gespeeld) en boven elkaar (ritmes worden tegelijk gespeeld).

Voorbeeld van een kleine gezamenlijke compositie

Tips:
– Tel rustig tot vier vooraf.
– Volg met je vinger of een stok waar de kinderen zijn (let op: twee regels/ maten per blad!).

Video's: voorbeeld en uitleg

Voorbeeld van een compositie met bloknotatie

In dit filmpje leg ik uit hoe het werkt:

Uitleg bloknotatie

Natuurknap