Groep 7/8, Samenknap 1

Introductie

In deze twee lessen over de bloknotatie werk je stap voor stap aan een klassencompositie.
Als je samen muziek maakt moet je afspraken maken en muziek op de een of andere manier vast leggen. Dat kan op verschillende manieren:

Notenschrift voor een heel orkest
Tabulatuur voor gitaar
Klavarskribo voor piano
Kleurtjes voor boomwhackers

Onderzoeken

Voor de klassencompositie gebruiken wij de zogenaamde bloknotatie:

Kijk maar eens naar dit voorbeeld waarin een aantal blokken zijn gebruikt om een ritme-muziekstuk te maken en op te schrijven.

Voorbeeld van een compositie met bloknotatie

In dit filmpje leg ik uit hoe het werkt:

Uitleg bloknotatie

Uitvoeren

Werkblad/ template

Gebruik het werkblad (.pdf) om in groepjes van 3 of vier kinderen een ritme te maken en op te schrijven. Gebruik daarbij alleen geluiden die je kunt maken met je eigen lichaam.
Op het werkblad staan vier blokken, spreek met elkaar af of je een ritme van 2 of vier blokken maakt.
Oefen de zelf gemaakte ritmes.

Laat de ritmes aan elkaar horen.

Voeg nu twee groepjes bij elkaar en kijk of jullie je ritmes tegelijkertijd kunnen spelen. Spraak af wie er aftelt.

Laat de ritmes die jullie tegelijk spelen aan elkaar horen.

Achtergrond


Natuurknap