Groep 5/6, Samenknap 2
Introductie

In deze les ga je muziek maken met behulp van een piraten-zeekaart. Op de kaart staan allerlei plekken waarlangs het schip vaart. Op elke plek zijn andere geluiden te horen.

Onderzoeken
Leg een aantal instrumenten voor in de klas op een tafel. Bijvoorbeeld:

Vraag de kinderen of ze wel eens gevaren hebben en welke geluiden ze toen allemaal hoorden.
Hoe zou je de geluiden van een piraten-vaartocht kunnen laten klinken met de instrumenten die er op de tafel liggen?
Uitvoeren
Spreek af welke geluiden de kinderen laten klinken bij de verschillende plekken op de kaart.
Oefen de losse geluiden door de plekken aan te wijzen met een aanwijsstok en let erop dat de kinderen ook weer op tijd stoppen.
Maak nu met de aanwijsstok de route van het schip, de bijbehorende geluiden klinken.
Variatie 1: Laat twee kinderen met twee aanwijsstokken de route van twee schepen aanwijzen. Dubbel zo leuk, maar dubbel zo moeilijk!
Variatie 2: Laat kinderen in groepjes een eigen zeekaart en muziekstuk maken.

Natuurknap
- Groep 5/6, Samenknap 1Piratenmuziek 1
- Groep 5/6, Samenknap 2Piratenmuziek 2