Groep 3/4, Natuurknap 2
Introductie

Buiten zijn veel geluiden te horen, vaak merken we ze niet op. Maar het zijn er meer dan je denkt! In deze les gaan de kinderen op een geluiden-safari. Je neemt met de kinderen de tijd om eens goed te luisteren naar de geluiden om ons heen.
Oriƫntatie
We beginnen binnen. Vraag de kinderen de ogen te sluiten en ongeveer 10 seconden in stilte te luisteren naar de geluiden die ze allemaal kunnen horen vanaf hun eigen plek.
Bespreek met de kinderen welke geluiden ze allemaal hoorden.
Deel nu per kind een werkblad (.pdf) uit en neem een pen of potlood mee. We gaan nu naar buiten..

Uitvoeren
Ga met de kinderen op een plekje in de buurt van de school zitten. Geef ze ongeveer een minuutje de tijd om de geluiden te beluisteren en op te schrijven. Een tekeningetje mag ook.
Vraag na het minuutje hoeveel geluiden ze hebben gehoord en vraag ze nog eens 15 seconden te luisteren om er misschien nog meer op te kunnen schrijven.
Deel de resultaten met elkaar.
Ga nu naar een ander plekje en doe de zelfde oefening. Zijn er andere geluiden dan op plek 1 gehoord?
Zo ook bij plek 3.
Evalueren
Eenmaal terug in de klas kun je met elkaar de gevonden geluiden bespreken.
– Wat heb je gehoord?
– Hoe klonk het?
– Op welke manier hoorde je de geluiden het beste?
– Komt het dat sommige geluiden zacht klinken en andere hard?
Als afsluiten de opdracht kun je de kinderen vragen zichzelf in het midden van een papier te tekenen en vervolgende de verschillende dingen die de geluiden maakte eromheen te zetten.
Natuurknap
- De DierentuinO, Als Ik Een Giraf Was CO, als ik een giraf was F C ...
- Groep 3/4, HerfstDe voorraadkast
- Groep 3/4, Natuurknap 1Hoorspel
- Groep 3/4, Natuurknap 2Geluiden-safari