Groep 3/4, procesgericht 3

Klokken

Oriƫnteren

Jaren, maanden, weken, dagen, uren, minuten en seconden. We hebben de tijd verdeeld in grote en kleine stukken. Een jaar duurt heel lang en een seconde heel kort (zie ook de les over tijd).
Klokken helpen ons om te de tijd te kunnen zien. Sommige klokken hebben alleen cijfers:

De digitale klok

En andere klokken hebben cijfers met wijzers:

De analoge klok

Klokken vind je overal. Wie weet een plek waar een klok hangt?

Antwoorden

Op het treinstation
Op de kerk
In de klas
In de woonkamer
Op de telefoon
In de auto
Op het horloge van de juf, meester, vader of moeder
Weten jullie er nog mee??

Onderzoeken

Analoge klokken maken geluid. Ze tikken zachtjes:

Klokken die de tijd aangeven danken hun naam aan de metalen klokken die in sommige klokken verstopt zitten. Daarmee geven ze de hele en de halve uren aan:

Misschien wel de beroemdste klok is de Big Ben in Londen, die klinkt zo:

En als er een feest of een begrafenis is dan luiden mensen soms nog met de hand de klokken in de kerktoren:

Uitvoeren

Maak nu van flessen die gevuld zijn met verschillende hoeveelheden water een klokkenspel. Je kunt eventueel ook klankstaven of Boomwhackers gebruiken.

Ieder kind heeft een fles en een houten stokje waarmee hij/zij de fles als een klokje kan laten klinken.

De opdracht is om met elkaar een melodietje te componeren voor het hele uur, het halve uur en als er feest is.

Laat de resultaten aan elkaar horen.

Extra liedje

Evalueren

Benoem bij elk groepje wat er goed ging en prijs hun zelfbedachte melodietjes. Let ook op samenwerking, uitvoering, originaliteit.
Benoem eventueel wat er de volgende keer toch wel beter kan.


Muzieklessen met procesgerichte didactiek