Groep 3/4, procesgericht 1

Bodypercussie

Oriƫnteren

Met onze handen, voeten en mond zijn allemaal verschillende geluiden te maken op ons lijf, dat noemen we Bodypercussie.

Zonder instrumenten gaan kinderen zelf een compositie maken.
Kijk maar eens naar deze meesters van de Bodypercussie in onderstaande clip.

Stel de kinderen de volgende kijkvraag: welke geluid dat in de clip wordt gemaakt ken je nog niet of vind je leuk? Kun je dat geluid ook na doen?

Onderzoeken

Oefen met de kinderen de nieuwe geluiden. Maak er eens een geluidketting van (Ik Ga Op Reis En Neem Mee, maar dan met bodypercussie-geluiden). Hoeveel geluiden kunnen jullie achter elkaar onthouden als er steeds eentje bij komt?

Uitvoeren

Verdeel de kinderen in groepjes van drie of vier. Geef elk groepje het werkblad (.pdf)
De kinderen knippen de tegeltjes uit en leggen de geluiden in een zelfbedachte rij en daar onder de aantallen. Bij de vraagtekens mogen de kinderen zelf een geluid bedenken.

Bijvoorbeeld:

Laat elk groepje de compositie presenteren. Het kan helpen als een van de kinderen dirigent is en aanwijst waar de andere kinderen van het groepje zijn.

Lukt het om twee groepjes hun compositie tegelijk te laten klinken? Zijn ze tegelijk klaar?

Evalueren

Benoem bij elk groepje wat er goed ging en prijs hun zelfbedachte geluiden. Let op samenwerking, uitvoering, originaliteit.
Benoem eventueel wat er de volgende keer toch wel beter kan.

Benodigdheden


Muzieklessen met procesgerichte didactiek