Groep 5/6, procesgericht 1
Auto-muziek
Oriƫnteren

In deze les ga je in een groepje een muziekstuk maken met auto geluiden. Deze autogeluiden maak je met je eigen lichaam (handen, voeten, mond).
Welke geluiden maakt een auto allemaal?
Hoe klinkt dat dan?
Als je met elkaar een aantal geluiden hebt ontdekt en hebt laten klinken. Kijk dan eens naar het filmpje op tab-blad “Voorbeeld”.
Voorbeeld
Onderzoeken
De opdracht is: Maak in een groepje een muziekstuk waarin je een autorit laat horen. Je gebruikt daarvoor je eigen lichaam als instrument.
Maar.. wat voor soort auto’s zijn er eigenlijk allemaal?
Bedenk er eerst een aantal en ga dan eens kijken bij het volgende tab-blad.
Auto's
Uitvoeren
Ga nu in groepjes van 3 of 4 kinderen een muziekstuk maken met in de hoofdrol een van de auto’s die jullie hebben bedacht of die je op een van de afbeeldingen hebt gezien.
Bedenk een bijzondere rit met deze auto: hoe klinkt de auto? Wat kom je onderweg tegen en hoe klinkt dat? Zorg dat je veilig op de bestemming aan komt!
Maak duidelijke afspraken met elkaar.
Het muziekstuk hoeft niet langer dan 3 minuten te duren.
Tips:
– Maak een afwisselend muziekstuk met soms zachte, luide, snelle, langzame geluiden.
– Spreek goed met elkaar af wie welk geluid doet en hoe dat moet worden uitgevoerd.
– Laat de denkbeeldige auto heel!
Laat de muziekstukken aan elkaar horen. Misschien is het leuk om de andere kinderen te laten raden wat er in de autorit allemaal is gebeurd.
Evalueren
Luistertips:
– Werkte het groepje goed samen?
– Waren de geluiden duidelijk en origineel?
– Hielden de muzikanten zich aan de afspraken?
– Zat er een mooie opbouw en afwisseling in het muziekstuk? (bijvoorbeeld: Eerst zachte en dan luide geluiden? Snel en langzaam?)
Andere lessen
- Groep 5/6, procesgericht 1Auto-muziek
- Groep 5/6, procesgericht 2Auto-ritmes
- Groep 5/6, procesgericht 3Melodie in bloknotatie
- Wij moeten werkenWij moeten werken